Voeding en seksuele gezondheid

Het lijkt misschien raar om het onderwerp voeding aan te kaarten bij intimiteits- en seksualiteitsproblemen. Toch is dat helemaal zo vreemd niet. Als je bijvoorbeeld denkt aan transmitterstofjes en hormonen, ontkom je er niet aan om je af te vragen waar al die leuke stofjes vandaan komen. Je weet dat en waar ze gemaakt worden, maar van wat? Zonder de juiste voedingsstoffen die via je spijsverteringskanaal het lichaam binnenkomen, kunnen er allerhande dingen verkeerd gaan in de aanmaak en werking van neurotransmitters en hormonen, en al helemaal in de andere organen en lichamelijke processen. Om bijvoorbeeld bij de man te beginnen: hoe gaat hij een erectie krijgen als zijn bloedvatenstelsel niet in staat is om voldoende bloed naar de penis te sturen?

Zonder op de stoel van de diëtist te gaan zitten, geven we toch enkele aanwijzingen. Want als je je lichamelijk goed voelt, dan verhoogt dat de kans op succes bij de fysieke kant van seks. En wie zich goed voelt, vindt in zijn of haar hoofd ook gemakkelijker de rust om er meer van te genieten. Kortom, een gezond dieet zal zeker invloed hebben op je seksuele beleving!

De twee belangrijkste systemen voor je (seksuele) gezondheid zijn het vaatstelsel (de doorbloeding zorgt ervoor dat voedingsstoffen naar de cellen worden gebracht en afvalstoffen worden weggevoerd) en het immuunsysteem (dat allerhande ziekten aanpakt).

Suiker en koolhydraten

Een van de bestaande voedselmythen is dat suiker je een energy-boost geeft en dat je daarom een koolhydraatrijk dieet zou moeten volgen. Koolhydraten worden namelijk afgebroken in suikers. Suiker en bijna alle vervangende zoetmakers blijken echter een negatieve invloed te hebben op de gezondheid (Lustig, Schmidt & Brindis, 2012; SBU, 2013). Het is niet zo dat je helemaal geen koolhydraten zou moeten eten (dat is sowieso bijna onmogelijk), maar wees in elk geval matig met brood en andere tarweproducten zoals pasta. Suiker en kunstmatige zoetstoffen kun je beter helemaal vermijden.

Wat dan wel?

Het lichaam heeft verschillende voedingsstoffen nodig, dus zowel proteïnen (en de bouwstenen daarvan: aminozuren), koolhydraten als vetten. Er is steeds meer bewijs dat vetarm eten geen goed advies is en dat je lichaam juist een variatie aan vetten nodig heeft. Waar je wel op moet letten, is dat je niet te veel omega 6-vetzuren binnenkrijgt en helemaal geen zogenoemde transvetten. Transvetten komen nauwelijks voor in de natuur en worden vooral industrieel vervaardigd uit plantaardige olie. Zij zijn in het bijzonder te vinden in margarine, allerhande fastfood, voorverpakt bakgoed en gefrituurd voedsel. Het schijnt dat koudgeperste olijfolie, roomboter en kokosolie de gezondste vetten bevatten, juist ook voor het bloedvatenstelsel. Zelfs de bekende sportarts Tim Noakes is van zijn koolhydraatrijk advies afgestapt en beveelt nu juist een ketogeen dieet aan: vetrijk en koolhydraatarm.

Daarnaast wordt steeds vaker geadviseerd om alle verwerkte producten achterwege te laten en zo veel mogelijk verse producten te gebruiken en die zelf verder te bereiden. Biologische producten hebben de voorkeur, niet zozeer vanwege voedingsstoffen (zij geven ongeveer evenveel verbrandingsenergie af als niet-biologische producten), maar vanwege de negatieve effecten van gifstoffen en antibiotica die bij de conventionele teelt ook in de voeding terechtkomen.

Het volgende punt is om voldoende te drinken, en dan in het bijzonder water. (In verband met suiker en kunstmatige zoetstoffen kun je cola en andere drank met prik beter vermijden. Ook sappen bevatten vaak toegevoegde suiker.) Dit is van belang, niet alleen omdat het lichaam voor meer dan de helft uit water bestaat, maar ook om te zorgen dat het bloed de juiste dikte behoudt, zodat afvalstoffen van de lichaamscellen gemakkelijk afgevoerd kunnen worden: de zogenoemde natuurlijke detox. Richtlijn is om anderhalf tot twee liter per dag te drinken en dan het liefst niet in de periode van een halfuur voor tot een halfuur na het eten (omdat dat dan weer de maagsappen verdunt, waardoor het eten minder goed zou verteren).

Tot dusver de algemene tips. Voor seksuele gezondheid (overigens ook voor gewone gezondheid) is het essentieel dat bepaalde mineralen worden meegenomen in het dieet. En bepaald voedsel (zoals broccoli) schijnt beter te zijn om bijvoorbeeld het testosteronniveau op peil te brengen. Voor seksuele gezondheid is het daarom belangrijk een zodanig eetpatroon te volgen dat je in elk geval voldoende van de volgende mineralen en andere stoffen binnenkrijgt:

  • Zink: vooral goed voor het immuunsysteem. De beste bronnen van zink (waarbij zink daadwerkelijk door het lichaam wordt opgenomen) zijn zaden en noten (die overigens naast linzen en bonen ook een van de beste bronnen van proteïne zijn) en avocado.
  • Magnesium: is vooral belangrijk bij het tegengaan van ontsteking. Het blijkt overigens dat een magnesiumtekort vaak samenhangt met bloed- en vaatziekten.
  • Niacine (vitamine B3): is ook vooral voor de bloedcirculatie belangrijk. Wordt gevonden in groene groentes en in eieren.
  • Nitraten: vooral goed voor het verwijden van de bloedvaten en is daarmee bloeddrukverlagend. Alle bladgroente is hier een goede bron van, vooral spinazie, dat echter geen tweede keer moet worden verhit.
  • Flavonoïden: zijn natuurlijke antioxidanten die helpen om het lichaam tegen allerhande ziekten te beschermen. Natuurlijke chocolade (dat wil zeggen: vooral cacaomassa en weinig suiker) is daar een goede bron van. Cacao is bovendien een goede bron van zink.
  • Lycopeen: heeft een antioxidante werking en is goed voor de bloedcirculatie. Het wordt vooral gevonden in rode groente en fruit zoals tomaat (die overigens verhit moet worden voordat de lycopenen daadwerkelijk vrijkomen).

Dit is maar een greep uit de richtlijnen. Uiteindelijk is het advies om een zo gevarieerd mogelijk dieet te volgen, waarvan groente, fruit, peulvruchten, noten en zaden de hoofdmoot uitmaken. En voor de duidelijkheid: dit is geen medisch advies, daarvoor zul je een arts of diëtist moeten raadplegen.

Uit: Hulpverlening bij intimiteits- en seksualiteitsproblemen