Liever geen ongevraagd advies

Bij het overbrengen van informatie: houd het kort en krachtig, gebruik eenvoudige formuleringen en houd het bij de kern. Het werkt in de regel averechts mensen ongevraagd informatie (of advies) te geven.

Als je denkt dat het verstandig is een cliënt van informatie te voorzien, dan is de volgende strategie het effectiefst:

  • Vraag eerst wat de cliënt al weet over het onderwerp. Het heeft weinig zin de cliënt informatie te geven waarover zij of hij al beschikt.
  • Vraag vervolgens om toestemming: ‘Vind je het goed als ik je daar iets over vertel?’ Dit zorgt ervoor dat de kans kleiner is dat je indruist tegen haar of zijn behoefte aan autonomie.
  • Geef een kort stukje informatie.
  • Check bij de cliënt of zij of hij meer informatie wil: ‘Wil je daar meer over weten?’, ‘Is dit voldoende informatie voor nu?’, enzovoort.

Uit: Psychosociale gespreksvoering: De kunst van observatief luisteren